Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. 
beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah 
seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai): 
Sesungguhnya
 setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut 
ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah 
selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh 
yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia 
menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu 
supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau 
bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah 
seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, 
sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia 
didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan 
ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang 
dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga 
jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia 
didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan 
ahli syurga lalu dia memasuki syurga.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim. 
Kefahaman Hadis :
- Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim :
Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu'minun :12-14)
Hikmat
 di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada 
manusia untuk mencapai tahap kesempurnaan ma'nawi mestilah melalui cara 
((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh atau gelojoh.
- Ditiup Ruh :
Sepakat ulama' menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan. 
Hikmat
 bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan 
sepuluh hari, bagi menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).
- Menggugurkan Janin :
Sepakat
 ulama' menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai 
jenayah dan wajib membayar diat (denda) bila digugurkan, sekalipun mati 
selepas itu. Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan
 pendapat. Ada yang kata boleh tapi pendapat yang dhaif.
- Keluasan Ilmu Allah
Maha
 mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan 
taat atau kufur dan maksiat, bahagia atau derita semua dalam 
pengetahuannya. Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al-
 Syams: 7-10).
Pengajaran hadis:
Kejadian
 manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, 
seterusnya menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah.
 Kejadian manusia mesti menjadi renungan manusia yang berakal, kerana 
kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok bandingnya - 
manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal 
fikiran.
Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini 
telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an dan hadis Nabi semenjak 
14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini
 di zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT 
yang mencipta makhluk ini, Dia jugalah yang Maha mengetahui rahsia 
kejadian mereka.
Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan 
oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi - rezekinya, ajal 
kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang 
yang susah atau senang.
Amalan terakhir manusia adalah faktor 
penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh jadi dia 
sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan 
perbuatan ahli neraka, iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan 
neraka. Begitulah sebaliknya.
No comments:
Post a Comment